Punktering

Punktering: Stadig flere må ha veihjelp for dette

Aner ikke hva de skal gjøre når de plutselig står der.

Del med andre:
Punktering er på oppadgående som assistanseårsak både på norske og utenlandske veier, viser fersk statistikk fra NAF.

Og det er ikke nødvendigvis slik at alle er selvhjulpne når det gjelder å skifte hjul. Mange sjåfører er usikre på hvordan de skal håndtere jekk og hjulboltnøkkel.

I tillegg mangler flere og flere moderne biler et reservehjul.

Dermed ringer de heller etter assistanse i stedet for å prøve seg på egen hånd.

 

LES OGSÅ: Dekkskum kan gi falsk trygghet

 

 

Vanskelig å skjønne

 

Den siste måneden har NAF rykket ut til 1.144 bileiere som har punktert.

Så mange som 584 av disse hadde ikke reservehjul, og de hadde heller ikke fått lappesakene til å fungere. 521 bilister måtte ha hjelp selv om de hadde reservehjul, mens 39 av bileierne hadde punktert på to av hjulene.

 

LES OGSÅ: – Stadig flere nybiler mangler reservehjul – hvor er det slik?

 

Motorfeil på topp

 

Punktering er på tredjeplass over assistanseårsaker i Norge, mens motorfeil er på topp og batteri nummer to.

Ser man på assistanseårsaker i utlandet topper også motorfeil her, mens punktering og batteri har byttet plass.

 

Mistet hjulet

 

En overraskelse i statistikken som ble målt i perioden 21. juni til 21. juli, er at 126 bilister måtte ha hjelp på grunn av løse hjulbolter. I tillegg hadde 48 mistet hjulet under kjøring.

– Dette er en stor assistanseårsak i perioden etter hjulskift vår og høst, men i sommermånedene pleier boltene å sitte skikkelig. Hva som er årsaken til at så mange har mistet hjulet under kjøring er vanskelig å si, heter det i en pressemelding fra NAF.

 

SE VIDEO: Ikke gjør dette hvis du punkterer på motorvei

 

Utenlandsassistanser

 

Totalt hadde NAF 11.494 bilberginger i Norge i perioden 21. juni til 21. juli i år. I utlandet hjalp NAF 781 medlemmer i samme periode, og det er i Sverige, Danmark og Tyskland de hjelper flest.

Av erfaring forventer NAF stor økning i behov for assistanse både i Norge og utlandet mot slutten av ferien. Dette fordi belastningen av kjøretøy har vært og blir større mot slutten av ferien.